راز محبوبيت رحماني‌فضلي چیست؟

آخرین مطالب

تبلیغات

وبمستران هوشمند

راز محبوبيت رحماني‌فضلي چیست؟

راز

 مرداد ۹۲ بود و گرم؛ اين گرما زماني بيشتر شد كه حسن روحاني كابينه اش را معرفي كرد و همه می‌دانستند وزارتخانه‌هاي كشور و خارجه با توجه به وعده‌هاي رئيس‌جمهور كليدي‌ترين وزارتخانه‌ها هستند. زماني كه محمد‌جواد ظريف به عنوان وزير خارجه معرفي شد نيمي از نگراني‌ها برطرف شد و همه منتظر بودند كه چه كسي بر كرسي وزير كشور مي‌نشيند.

 

وقتي كه نام عبدالرضا رحماني فضلي اعلام شد نفس اصلاح‌طلبان و برخي ميانه‌روها در سينه حبس شد و چهره‌هايشان در هم فرو رفت. آنها از يكديگر پرسيدند چرا رئيس‌جمهور براي اين وزارتخانه مهم از يك نيروي اصولگرا استفاده كرده است؟ برخي شايعه كردند با توجه به نزديك بودن مشي فكري رحماني فضلي به لاريجاني، او سهميه رئيس مجلس در دولت است و برخي اينگونه گفتند كه روحاني براي كاستن از فشار اصولگرايان و ممانعت از سنگ اندازي آنان در مسير فعاليت دولت اقدام به معرفي يك نيروي اصولگرا براي وزارت كشور كرد؛ شايعات بود كه هر روز منتشر مي‌شد و البته براي حفظ آرامش پاسخي به آنها داده نمي‌شد.

 

رحماني فضلي فعاليت خود را آغاز كرد و به تدريج به وعده‌هايي كه داده بود جامه عمل پوشاند از جمله ايجاد فضاي لازم براي فعاليت خانه احزاب، كمك به صدور مجوز براي احزاب، جلوگيري از دخالت نيروهاي تندرو براي منزوي كردن طيف‌های سياسي و... . او نشان داد به اين جمله خود پايبند است: «دولت يازدهم دولت اعتدال است و دكتر روحاني از بدو كار تاكيد كرده كه بايد قبول سياست‌هاي دولت و حفظ رويكرد اعتدال حفظ شود؛ كما اينكه كابينه دولت نيز تركيبي از اصولگرايي و اصلاح‌طلبي و مشي كلي اعتدال است.»

 

هر روز كه از حضور رحماني فضلي در بالاترين اتاق وزارت كشور مي‌گذشت برخي اصلاح‌طلبان پي به قضاوت اشتباه خود مبني بر اداره وزارت كشور بر باب‌ميل اصولگرايان بردند و حتي او را وزير كشوري موفق‌تر از بسياري از وزراي كشور قبلي خواندند و اصولگرايان هم كه در ابتدا از انتخاب يك اصولگرا براي وزارت كشور خرسند بودند، سكوت و تندروهايشان تخريب رحماني فضلي را دنبال كردند. تغيير ديدگاه‌ها نسبت به عملكرد رحماني فضلی چنان بود كه صادق زيباكلام فعال سياسي اصلاح‌طلب مي‌گويد: «با وجود آنكه بنده در ابتدا از منتقدان آقاي رحماني فضلي به دليل برخي عزل و نصب‌ها و كارهايي كه ايشان انجام داد و نداد بودم، اما اكنون نظرم خيلي تغيير كرده است. يعني بعد از مدتي كه در تصميمات ايشان دقيق‌تر شدم متوجه شدم ايشان به معناي واقعي و درست كلمه اصولگراست. يعني به اصولي پايبند است و همه‌چيز را قرباني سياست نمي‌كند و روي مواضعي ايستادگي كرد كه خوشايند اصولگرايان نبود.»

فشارهاي ناكام تندروها در پروژه استانداران
در زمان انتخاب استانداران هم فشارهاي زيادي از سوي آناني كه در دولت قبل عادت كرده بودند نظر خود را بر تصميم‌گيران تحميل كنند، بر رحماني فضلي وارد شد اما او در نظر داشت بر اساس وعده‌اي كه به مردم داده بود در انتصاب استانداران مشي سياسي را مدنظر قرار ندهد و تنها بر شايستگي آنان تاكيد كرد. شايد شكست خوردگان تحميل ديدگاه به رحماني فضلي، اين برنامه را مد نظر داشتند كه تركيب استانداران به نحوي چيده شود كه بتوانند در انتخابات مجلس دهم فضا را به نفع خود تغيير دهند كه تيرشان در هر دومورد به سنگ خورد؛ يعني نه استانداران طبق خواسته آنان انتخاب شدند و نه فرصتي براي دخالت در انتخابات مجلس دهم يافتند. اين جمله كليدي وزير كشور آب سردي بر برنامه‌هاي داغ آنان بود: « نگاه ما در وزارتخانه جناحي، سياسي و انتخاباتي نيست و انتخاب استانداران و فرمانداران براساس اين ديدگاه بوده است.»

 تير خلاص رحماني فضلي بر پیکر تندروها
تير پايان بر شايعاتي كه تنها ناشي از خشم ميدان‌ندادن رحماني فضلي به تندروها بود در زمان برگزاري انتخابات اسفندماه زده شد؛ انتخاباتي كه سنگ محك عملكرد وزير كشور دولت يازدهم بود و هر دو جريان براي رصد عملكرد او تيزبين شده بودند تا شايد بهانه‌اي بيابند و بار ديگر پرونده اصولگرا بودن رحماني فضلي را روي ميز بياورند، اما يك جمله رحماني فضلي تمام نقشه بدخواهاني كه تنها به منافع خود مي‌انديشيدند را نقش بر آب كرد: « من يك ميانه‌رو هستم!»

 

اين جمله بدان معنا بود كه وزير كشور دولت يازدهم مشي خود را تغيير نخواهد داد و امتيازي براي گروه‌هاي سياسي بيش از آنچه در قانون ذكر شده است قائل نيست. رحماني فضلي بارها وعده داد انتخابات را بر اساس آنچه در قانون بدان تاكيد شده است برگزار مي‌كند و در عين حال كه خلاف قانون اقدامي صورت نمي‌گيرد اما به گروه‌هاي سياسي فضا مي‌دهد كه فعاليت‌های خود را براي تبليغ كانديداهايشان و برگزاري نشست‌های انتخاباتي داشته باشند. وزارت كشور پاي درخواست برگزاري مراسم‌ها و نشست‌های سياسي و انتخاباتي را مهر تاييد زد و تفاوتي ميان دو گروه قائل نشد؛ مشخص بود اين مهرها با تاييد رحماني فضلي بر برگه‌هاي درخواست برگزاري مراسم زده مي‌شود. روز گذشته هم مرحله دوم انتخابات مجلس برگزار شد و برخي سعي كردند با شايعه‌سازي در اين موضوع اخلال ايجاد كنند كه باز هم تدابير ياران رحماني فضلي مسير آنها را سد كرد.
 
نمره قبولي در مهم‌ترين آزمون
انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان برخلاف خواست تندروها كه مي‌دانستند طيف آنها بازنده از پيش مشخص انتخابات است، در كمال صحت و سلامت برگزار شد و شايد كم حاشيه‌ترين انتخابات در طي سال‌هاي اخير بوده باشد. آرامش انتخابات ۷ اسفند در درجه اول ناشي از فضايي بود كه روحاني پس از حضورش در كشور ايجاد كرد و پس از آن هم تدابير وزير كشور بود كه نگذاشت اختلافات ميان دو جناح كشور به سطحي برسد كه اخلالي در انتخابات ايجاد كند. رمز موفقيت رحماني فضلي اين بود كه تفاوتي ميان دو جناح كشور قائل نشد و به كارشكني‌ها و شايعات ساخته و پرداخته شده از سوي مخالفان دولت بها نداد بلكه به آنچه عمل كرد كه خواست ملت بود. موضوع ديگري كه سبب شد بر همگان ثابت شود روحاني در انتخاب وزير كشور با تدبير بالايي عمل كرده است به موضوع بررسي صلاحيت‌ها باز مي‌گردد كه رحماني فضلي در دفاع از حقوق كانديداها و منتخبان يك قدم هم عقب‌نشيني نكرد و حاضر نشد از كنار اتفاقات و اعتراضات عبور كند. اكنون عبدالرضا رحماني فضلي از سوي طيف‌های اصلاح‌طلب، اعتدال‌طلب و ميانه‌رو به عنوان وزيري شناخته مي‌شود كه بهترين انتخاب رئيس‌جمهور بوده و طعنه‌هاي تندروها را به جان خريد تا لبخند بر چهره ملت بنشيند
 

 اخبار  سیاسی -   آرمان 


پیامک تبلیغاتی

تبلیغات متنی


تعداد بازديد : 635
اطلاعات بیشتر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب

کد امنیتی رفرش