اعدام زنجانی دست‌های پشت پرده را نجات می‌دهد

آخرین مطالب

تبلیغات

وبمستران هوشمند

اعدام زنجانی دست‌های پشت پرده را نجات می‌دهد

اعدام
«حسین دهدشتی» جزو نمایندگان مستقل مجلس هشتم و نهم بود که در انتخابات هفتم اسفند ماه ناکام از میدان رقابت‌ها کنار رفت. در شبکه‌های مجازی بخشی از نطق چند ماه گذشته او دست به دست و بی‌نظیر خوانده می‌شود.

 با وجود آنکه دهدشتی در انتخابات هفتم اسفند در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان قرار گرفته بود، بر کرسی‌های سبز مجلس دهم نمی‌نشیند. او معتقد است حامیان بابک زنجانی و سعید مرتضوی در آبادان علیه او جوسازی‌هایی کرده بودند و اینگونه نمایش می‌دادند که نماینده آبادان به فکر مسائل این شهر نیست. او معتقد است اگر حکم اعدام بابک زنجانی چند هفته زودتر اعلام می‌شد، در آرای او تاثیرگذار بود. با این وجود ادامه می‌دهد که بسته شدن پرونده قابل قبول نیست. اگر دهدشتی از تهران کاندیدا می‌شد و در لیست امید قرار می‌گرفت چهارسال آینده هم در مجلس باقی می‌ماند. او در گفت و‌گو با همدلی از تبعات اعدام زودهنگام زنجانی می‌گوید.


فکر می‌کنید چه عاملی باعث شد در انتخابات مجلس دهم حضور نداشته باشید؟
بسیاری از دلایل منطقه‌ای مربوط به حوزه انتخابیه در این مساله دخیل بودند. واقعیت امر این است که بحث جانشین‌پروری در برخی حوزه‌ها وجود دارد، یعنی چهره‌هایی تقویت شدند و وارد انتخابات شدند. این افراد هرچند خودشان نتوانستند رای بیاورند اما باعث شدند آرای ما کم شود. ثانیا برخی پرونده‌های فساد کلانی که در مجلس پیگیری می‌کردیم از نگاه سیاسی برای عده‌ای مطلوب نبود و بر همین اساس سعی کردند ما را تخریب کنند.

 

حتی در برخی نشریات محلی همسو با «سعید مرتضوی» علیه ما تبلیغ و جوسازی‌هایی ترتیب دادند. از سوی دیگر چون نام من در لیست اصلاح‌طلبان قرار گرفته بود، این جریانات بهانه بیشتری برای تخریب پیدا کرده بودند. عوامل دیگری مثل تکمیل پرونده تحقیق و تفحص از منطقه آزاد الوند هم موثر بود که گویی عده‌ای از این مساله ناخرسند بودند. لذا تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا ما رای نیاوریم. همه این‌ها دست به دست هم داد تا ما آزاد باشیم و به زندگی خودمان بپردازیم.


آقای سلطانی همکارتان در کمیته رسیدگی به پرونده بابک زنجانی معتقدند پرونده زنجانی هم در این مساله مرتبط بود و حامیان او دردسرساز شدند. شما هم به این اعتقاد دارید؟
در شهرهای کوچک مطالباتی که وجود دارد بیشتر مطالبات منطقه‌ای است، که البته ممکن است به حق هم باشد. پرداختن به مسائل کلان حتی در حوزه فسادستیزی هم، که خود نقطه مثبتی است، باعث می‌شود رقبا آن را به عنوان نقطه ضعف در نظر بگیرند و روی آن تبلیغ کنند. یعنی پرونده‌های مرتضوی، بابک زنجانی و دکل‌های نفتی گم شده به جای آنکه باعث رای‌آوری ما شوند به ضرر ما تمام شد. البته قطعا پشت پرده‌ای وجود داشت که نقع‌شان ایجاب می‌کرد ما رای نیاوریم. اما این‌گونه القا می‌کردند که نماینده از مسائل منطقه‌ای غافل است و تمرکزش به روی مسائل کلان است. آن‌ها می‌گفتند دهدشتی همیشه در تهران دنبال زنجانی است و آبادان را رها کرده است.


مگر رسیدگی به مسائل کلان و ملی منافاتی با مسائل محلی دارد؟
قطعا مسائل کلان به مسائل منطقه‌ای هم مربوط می‌شود. مثلا در رابطه با تامین اجتماعی دو سوم مردم آبادان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند. در واقع ما با دنبال کردن مسائل کلان به دنبال منافع منطقه‌ای مردم هم هستیم. طبیعی است که عده‌ای خوش‌شان نمی‌آید ما به دنبال فسادستیزی باشیم. کمااینکه اگر دقت کنید کسانی که در مجلس در این مسائل پررنگ‌تر از بقیه بوده‌اند به عناوین مختلف آسیب دیده‌اند و این افراد عمدتا مستقل بوده‌اند.


ظاهرا این افراد می‌خواهند نمایندگان مجلس به جای اینکه نقش نظارتی خود را ایفا کنند فقط تماشاگر باشند.
به طور کلی باندهای ثروت دنبال نمایندگان مطیع هستند. شاید این افراد به ظاهر بگویند دنبال نماینده مستقل هستیم اما به واقع این‌گونه نیست. لذا کسانی هم که با آن‌ها اهل معامله نباشند، باب میل‌شان نخواهند بود.


فکر می‌کنید پول کثیفی هم وارد انتخابات شد؟
قطعا شده. هرچقدر یک منطقه محروم‌تر باشد بحث‌های اقتصادی و مالی تاثیرگذاری بیشتری دارند. اینکه این‌ها چقدر تاثیرگذارند را باید سیستم‌های نظارتی بررسی کنند. اما من اعتقاد دارم این در همه حوزه‌ها وجود دارد.


فکر می‌کنید اگر حکم اعدام بابک زنجانی چند هفته پیش اطلاع‌رسانی می‌شد در رای‌آوری شما تاثیرگذار بود؟
قطعا تاثیرگذار بود. یک پرونده تحقیق و تفحص از منطقه آزاد الوند هم وجود داشت که کارمان یک هفته قبل از انتخابات به پایان رسید. این از معدود تحقیق و تفحص‌هایی بود که در موعد خود تحویل مجلس داده شد اما قبل از انتخابات قرائت نشد. اگر پرونده آن موقع قرائت می‌شد قطعا در رای ما اثرگذار بود. لذا اگر آثار این پرونده‌های کلان را مردم می‌دیدند در تصمیم‌شان اثرگذار بود.


فارغ از این‌ها حکم اعدام آقای زنجانی صادر شده است. فکر می‌کنید به قول آقای روحانی تکلیف این پول‌ها چه می‌شود؟
این حکم بدوی است و قابلیت به تاخیر انداختن دارد. یک نگاه این است که سیستم قضایی به او فشار می‌آورد که حرف‌های ناگفته و عوامل پشت پرده را معرفی کند که این مثبت است. اما از سوی دیگر این نگرانی در جامعه وجود دارد که پرونده با حکم اعدام بسته شود که این به هیچ‌وجه برای ما قابل قبول نیست. ما معتقدیم زنجانی و شرکایش ویترین کار هستند و اصل کار پشت پرده هستند.


پشت پرده‌ها دوست دارند زنجانی زودتر اعدام شود؟
طبیعتا آن‌ها ترجیح می‌دهند پرونده زودتر بسته شود. ممکن است این بسته شدن با حکم اعدام زنجانی باشد یا با شیوه‌های مختلف. بنابراین ما اصرارمان بر این است اعدام تا زمانی که بحث استرداد بدهی‌ها صورت نگرفته است انجام نشود.


اگر این اتفاق نیفتد شما داخل مجلس به پیگیری‌های خود ادامه می‌دهید؟
ما تا زمانی که حضور داشته باشیم و در هر پستی که بتوانیم این قضیه را دنبال می‌کنیم. مگر اینکه در جایگاهی قرار داشته باشیم که مسئولیت اجرایی نداشته باشیم. به هرحال این مساله را ما از ابتدا شروع کردیم و باید نهایی شود. این مساله برای مردم قابل قبول نیست که تخلفی به نتیجه نرسد. ما کماکان پرونده مرتضوی و زنجانی را پیگیری می‌کنیم.

 

 اخبار سیاسی -  همدلی


پیامک تبلیغاتی

تبلیغات متنی


تعداد بازديد : 559
اطلاعات بیشتر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب

کد امنیتی رفرش