افشای طرح‌های تروریستی جدید داعش/ هشدار روسیه به انگلیس

آخرین مطالب

تبلیغات

وبمستران هوشمند

افشای طرح‌های تروریستی جدید داعش/ هشدار روسیه به انگلیس

افشای
تلاش القاعده برای اثبات وجود خود در مقابل داعش، تشدید کنترل های مرزی در کشورهای اروپایی، افشای طرح های داعش برای حملات تروریستی جدید، علت تبدیل بروکسل به مرکز افراط گرایی در اروپا، هشدار روسیه به انگلیس درباره سوریه و تلاش چین برای حل اختلافات در دریای چین جنوبی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.

 مسائل امنیتی و تحولات مربوط به موضوع تروریسم، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در مطلبی به موضوع وقایع تروریستی اخیر در مالی پرداخته و می نویسد حمله به هتلی در مالی که گروه القاعده مسئولیت آن را به عهده گرفت، ممکن است بخشی از تلاش این گروه تروریستی جهانی برای اثبات وجود خود در بحبوحه چالشی بی سابقه باشد که از سوی گروه داعش با آن روبرو شده است. این دو گروه تروریستی در حال جنگ با غرب و متعهد به احیای یک «خلافت اسلامی» هستند، اما درباره راهبرد و رهبری به شدت دچار اختلاف هستند و با یکدیگر در سوریه می جنگند. بر این اساس، در واقع می توان گفت القاعده باعمليات در مالي به دنبال اثبات وجود خود در برابر داعش بود.

*****

از سوی دیگر، در پی تشدید تهدیدات امنیتی و تروریستی در مناطق مختلف اروپا، شبکه خبری«فرانس 24» از تشدید نظارت ها بر مرزهای داخلی بین کشورهای حوزه اتحادیه اروپا خبر داده است. این شبکه درباره حملات تروریستی پاریس و تشدید نظارت ها بر مرزهای داخلی اروپا گزارش داد که این نظارت ها موجب شده در برخی پست های مرزی همچون مرز رومانی و مجارستان، ترافیک چند کیلومتری ایجاد شود. پس از حملات پاریس، نظارت بر حوزه شنگن تشدید شده است. بسیاری از کشورهای حوزه بالکان در همین راستا تصمیم گرفته اند دسترسی به خاک خود را محدود کنند. به همین علت، صدها نفر در مرز میان مقدونیه و یونان گرفتار شده اند. فقط پناهجویانی که از افغانستان، سوریه و عراق آمده اند، می توانند از مرز عبور کنند.

*****

در همین حال، پایگاه اینترنتی «اینترنشنال بیزینس تایمز» می نویسد گروه هکرهای انانیمس (Anonymous) مدعی شده داعش اقدامات تروریستی تازه ای را در پاریس و دیگر نقاط جهان برنامه ریزی کرده و قرار است امروز به اجرا بگذارد. این سایت به نقل از گروه هکرهای انانیمس که تلاش می کنند با فعالیت اینترنتی گروه تروریستی داعش مقابله کنند، جزئیات طرحی را منتشر کرده که آن را تهدید مستقیم این گروه تروریستی توصیف می کند. انانیمس روز شنبه اعلام کرد به اطلاعاتی دست پیدا کرده که از برنامه ریزی داعش برای اجرای اقدام تروریستی در فرانسه، آمریکا، اندونزی، ایتالیا و لبنان حکایت دارد. انانیمس اعلام کرده همه این اقدامات تروریستی برای یکشنبه برنامه ریزی شده اند.

*****

در مطلبی دیگر در این حوزه، شبکه خبری «سی ان ان» به بررسی این موضوع پرداخته که چرا شهر بروکسل به مرکزی برای فعالیت عناصر افراط گرا و تروریست تبدیل شده است. بر اساس این گزارش، کارشناسان معتقدند رواج خرید و فروش سلاح در بازار سیاه بروکسل و دسترسی آسان به باندهای جنایتکار و جعل اسناد، یکی از علت های اصلی روی آوردن تندورهای سلفی و وهابی به این شهر اروپایی و نیز اقدام به فریب و جذب نوجوانان و جوانان بیکار در گروه های تروریستی به شمار می آید. بلژیک یکی از کشورهای اروپایی است که قوانین سختگیرانه ای را برای کنترل و حمل سلاح وضع کرده، اما وجود بزرگترین بازار سیاه عرضه انواع سلاح سبک و حتی سلاح جنگی در بروکسل، این شهر را به خاستگاه گروه های جنایتکار و تروریست در اروپا تبدیل کرده است.

*****

در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «اسپوتنیک» از هشدار روسیه به انگلیس درباره نقض حاکمیت سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه به انگلیس درباره تلاش برای نقض کردن حاکمیت سوریه هشدار داد. ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد در صورتی که انگلیس بخواهد حملات خود را علیه داعش از عراق به سوریه گسترش دهد، باید پیش از هر اقدامی این مسئله را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کند. وی درباره اظهارات کامرون که گفته بود نگران است روسیه از حق وتو برای جلوگیری از صدور قطعنامه در این زمینه استفاده کند، اظهار داشت: «روسیه هیچ گاه از حق وتو علیه هیچ طرح منطقی که با قوانین بین المللی سازگار باشد، استفاده نکرده است». 

*****

در نهایت، خبرگزاری «رویترز» از تلاش چین برای حل و فصل اختلافات در دریای چین جنوبی خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، همزمان با تشدید تنش ها بر سر مالکیت جزایر مورد اختلاف در دریای چین جنوبی، لی کچیانگ، نخست وزیر چین از کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرقی آسیا (آسه آن) خواست اختلافات خود را کنار بگذارند. وی طی سخنانی در اجلاس منطقه ای در مالزی با بیان این مطلب اعلام کرد: ‌«در سالیان اخیر، اختلافات در دریای چین جنوبی که باید مستقیماً میان کشورهای منطقه و از طریق مذاکره مورد بررسی قرار گیرد، به معضلی تبدیل شده که صلح و ثبات و آزادی کشتیرانی را در دریای چین جنوبی با مشکل روبرو کرده است». ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی نیز در دریای چین جنوبی ادعاهای مالکیت دارند.

 

 اخباربین الملل  -  تابناک 


پیامک تبلیغاتی

تبلیغات متنی


تعداد بازديد : 647
اطلاعات بیشتر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب

کد امنیتی رفرش